LEVENSKUNST

Boos

Je boosheid toelaten en er op een gezonde manier mee om gaan, kan helpen om beter met stress of dagelijkse moeilijkheden om te gaan. Woede kan relaties ontwrichten, herstellen, op afstand houden en hernieuwen. Als je de woede ziet aankomen, kan je alvast proberen aan de situatie te wennen, je houding naar de situatie te wijzigen of boven de situatie te gaan staan.

Als de andere partij WEL wil luisteren naar je woede:

  • Je vertelt hoe je je voelt en wat jouw woede opwekt; dit zwakt je emoties al af. Speel het niet op de persoon maar op de zaak. Je woede laten blijken kan wat losmaken bij de andere partij. Het kan een opening vormen tot verzoening. Als dit niet kan is het beter om te praten over hoe dit zo gekomen is en hoe het beter kan.
  • Geef de boodschap af met een erkenning als ‘Ik begrijp het...' Het vermindert de druk op jou en je kan misschien nog een overeenkomst of compromis sluiten.
  • Als je jezelf bedreigd voelt door wat iemand zegt, moet je jezelf goed observeren en blijven communiceren. Boos worden moedigt de andere persoon aan de communicatie te verbreken.
  • Beheers je woede en neem even de tijd voordat je reageert. Je woede zal afzwakken. Je kunt beoordelen of je er aan toe geeft, op welk moment, hoe lang en in welke mate.
  • Doe net alsof je boos bent. Dit geldt vooral voor veel hooggevoeligen die het moeilijk vinden om boos te worden. Zij voelen zich eerder machteloos, angstig, verdrietig of hebben begrip voor de situatie. De woede kan plaatsvinden en je onderbewuste woede gevoelens kunnen naar bovenkomen waarop je dan kan reageren.

Als de andere partij NIET wil (kan) luisteren naar je woede zal je je boosheid moeten relativeren en loslaten door:

  • Praat met anderen over je woede. Als je het voor je houdt, gaat je geest er anders mee om door bijvoorbeeld lichamelijke pijntjes, perfectionisme of nachtmerries.
  • Leid je woede af door iets anders of compenseer je woede door een lach.
  • Leer om controle over jouw negatieve emoties te krijgen. Je krijgt dan ook meer zelfcontrole in tijden van erge conflicten. Hoe meer je hierbij stil staat, hoe beter je het gaat beheersen.
  • Ga boven de materie staan, maak je denkbeeldig groot, als je woede wordt veroorzaakt door miskenning of onderwaardering. Op deze manier kun je veel makkelijker de energie van een ander buiten je houden.
  • Soms word je woedend op de verkeerden door irritaties van buitenaf. Vraag jezelf af wat werkelijk je woede veroorzaakt en los eerst die irritaties op.
  • Geef woede de ruimte door te slaan of kapot te maken; koel je woede op een object.
  • Bij angst voor de confrontatie ga je vaak de schuld bij jezelf zoeken. Je gaat dan je woede op jezelf afreageren; voorkom dit. Vooral bij hooggevoelige mensen treedt dit vaak op.