LEVENSKUNST

Gezondheid

Wie gezond is heeft duizend wensen en wie ziek is heeft alleen de wens weer gezond te zijn. Je bent gezond als je organen soepel functioneren en je motoriek en psyche in goede orde is. Gezondheid is een individuele keuze bepaald door je eigen ideeën over jezelf en je proporties. Belangrijk is dat je geen afkeer krijgt van jezelf of afkeer voelt van anderen. Jouw lichaam en geest zijn niet geïsoleerd van anderen. Beïnvloeding van het een betekent ook beïnvloeding van het andere. Hier volgen 10 tips om je geest fit te houden:

  1. Doe iedere dag een half uur lichamelijke oefeningen. Lichaamsbeweging voert zuurstof naar de hersenen. Dit kan helpen om je geheugen, redeneervermogen en reactiesnelheid te verbeteren.
  2. Lees vaak en veel. Een actieve interesse in de wereld om je heen oefent je hersenen en verbetert je geestelijke weerbaarheid.
  3. Gebruik extra vitamine B; eet veel volkoren graanproducten, bladgroenten en zuivelproducten. Vitamine B is essentieel voor de gezondheid van je hersenen.
  4. Daag je intellect en geheugen uit door bijvoorbeeld iets nieuws te leren of puzzels op te lossen. Dit houdt je hersens fit en is goed voor je sociale leven.
  5. Zorg voor ontspanning. Teveel stresshormonen kunnen schadelijk zijn voor je hersenen. Plan periodes van ontspanning in je week.
  6. Pak een nieuwe hobby op. Iets nieuws leren geeft je 'grijze massa' een training en bouwt zenuwbanen in je hersenen.
  7. Hou je gezondheid in de gaten.
  8. Praat met vrienden en familie over een breed scala van onderwerpen. Dit geeft je hersenen een kans om te ontdekken, te onderzoeken en te informeren.
  9. Zoek een activiteit of hobby waarbij je handen nodig zijn. Dit helpt je ruimtelijk inzicht en reactiesnelheid te verbeteren.
  10. Train je hersenen in gezelschap. Kijk naar “vraag en antwoord” spelletjes. Betrek de anderen om hun algemene kennis te testen.

Bron tips: Better Health channel (Australie)