LEVENSKUNST

Stilstaan

Stilstaan en een gesprek met jezelf voeren:

  • Verheldert wat je bent en moet zijn.
  • Verbetert je communicatie met anderen.
  • Brengt je gevoelens terug tot de juiste proporties, zodat je deze kunt uiten en niet laat exploderen.
  • Maakt je gelukkiger.
  • Bezorgt je een positieve stemming.
  • Geeft je het gevoel controle te hebben.
  • Bevordert je eigenwaarde.
  • Vermindert je stress, angst en depressies.

 

Techniek:

  • Geef jezelf de aandacht die je verdient. Het gesprek met jezelf begint met aandacht voor jezelf. Denk aan hoe je ademt, voelt en hoort. Geef jezelf die aandacht! Begin met een halfuurtje per week. In de huidige drukke wereld vragen allerlei dingen om onze aandacht, dus het is belangrijk om een vast tijdstip op de dag of week te kiezen. Voer het gesprek minimaal eens per week en maximaal eens per dag, afhankelijk van je situatie.
  • Zoek een plekje waar je niet gestoord wordt. Het is handig om niet makkelijk afgeleid te worden. Neem een moment voor jezelf, in alle rust. Zorg voor een comfortabele, stille plek (bijvoorbeeld thuis, in de trein, in bed, enzovoort). Het gesprek met jezelf zal dan vanzelf op gang komen.
  • Het gesprek begint chaotisch en doelloos, met als onderwerp je innerlijke gedachten en gevoelens. Je luistert naar stemmen waarin gedachten, ideeën, angsten, teleurstellingen, visioenen, obsessies en dromen spreken. Het kan in de vorm zijn van een 'goed' of 'slecht' gevoel, een stemming of een vaag idee. Wanneer je nadenkt, zul je merken dat je gedachten gemakkelijk switchen tussen herinneringen, plannen, zorgen, ideeën en fantasieën. Dat is niet erg; het is heel menselijk. En wanneer je probeert te ontdekken wat er op dit moment met jezelf gebeurt, kan het even wennen zijn.
  • Gun jezelf de gelegenheid om het gesprek te oefenen. Wees gerust, aandacht voor jezelf geven, hier en nu, blijkt voor maar weinig mensen makkelijk en vanzelfsprekend te zijn.