LEVENSKUNST

Stilstaan

Stilstaan en een gesprek met jezelf voeren:

  • verheldert wat je bent en moet zijn;
  • verbetert je communicatie met anderen;
  • brengt je gevoelens terug tot de juiste proporties zodat je deze kunt uiten en niet laat exploderen.
  • maakt je gelukkiger;
  • bezorgt je een positieve stemming;
  • geeft je het gevoel controle te hebben;
  • bevordert je eigenwaarde;
  • vermindert je stress, angst en depressies.

Techniek:

  • Gun aandacht voor jezelf. Een gesprek met jezelf begint met aandacht voor jezelf. Alleen aan jezelf denken, hoe je ademt, voelt en hoort. Gun jezelf die aandacht! Begin met een halfuurtje per week. Aandacht voor jezelf moet ingepland worden. Tegenwoordig vraagt van alles en nog wat jouw aandacht dus het moet een vast tijdstip op de dag of de week worden. Het gesprek voer je minimaal eens per week en maximaal eens per dag afhankelijk van je situatie.
  • Zoek een plekje waar je niet gestoord wordt. Het is handig dat je niet makkelijk wordt afgeleid. Neem een moment voor jezelf, in rust. Zorg dat je een comfortabele, rustige plek daarvoor hebt (b.v. thuis, trein, in bed etc). Het gesprek met jezelf gebeurt dan meestal vanzelf.
  • Het gesprek. Het gesprek begint chaotisch en doelloos met als onderwerp het innerlijke. Je luistert naar stemmen waarin gedachten, ideeën, angsten, teleurstellingen, visioenen, obsessies en dromen spreken. Niet altijd in een duidelijke taal, vaak in de vorm van een 'goed' of 'slecht' gevoel, een stemming of een vaag idee. Wanneer je nadenkt, zal je merken dat je gedachten makkelijk switchen, van herinneringen naar plannen, naar zorgen, naar ideeën, naar fantasieën. Dat is niet erg, het is in ieder geval heel menselijk. En wanneer je op zoek gaat naar wat er hier en nu, met jou zelf is, dan zal dat even wennen zijn.
  • Gun jezelf de gelegenheid om het gesprek te oefenen.  Wees gerust, aandacht aan jezelf geven, hier en nu, blijkt voor maar weinig mensen makkelijk en vanzelfsprekend te zijn.