LEVENSKUNST

Emoties

Bij je geboorte krijg je 4 emoties mee: bang, boos, blij en verdriet. Zodra je kan denken komen de andere emoties: jaloezie, afgunst, hoop, wanhoop, verwijt, liefde, trots, spijt, berouw, haat, schaamte, schuldgevoel, minachting etc. Emoties zwellen aan, bereiken hun piek, en nemen vervolgens weer af. Je kunt de emotie onderdrukken vóór deze zijn piek bereikt of je eraan vastklampen als deze afneemt. Hoe meer je de emotie onderdrukt of je eraan vastklampt, hoe krachtiger deze wordt. Je bent emotioneel gezonder als je de verschillende emoties bij jezelf kunt waarnemen en verwoorden.
Leer om te gaan met lastige emoties van jezelf en anderen. Leer emoties te accepteren als een natuurlijk onderdeel van jezelf. Gebruik ze als een kompas in je leven en geef je relaties meer diepgang.

Hoe?
Je komt via signalen van het lichaam in contact met je emoties. Leer deze signalen waarnemen en sta stil bij de verschillende lichamelijke sensaties, die een emotie aankondigen. Zodra je emoties toe kunt staan ga je deze langzaam herkennen. Zodra je ze daarna erkent kun je ze gebruiken als informatiebron en de energie van de emoties gebruiken om in beweging te komen.
Wanneer je goed kunt omgaan met emoties, ga je deze communiceren. Iemand kan dan meeleven of meegenieten. Wanneer je ook open staat voor gevoelens van anderen, ontdek je bijvoorbeeld waar de ander blij van wordt of tegenop ziet.

 

Emoties vermijden?
Wanneer je niet deelt wat je bezig houdt en jezelf afsluit dan kan niemand een steun voor je zijn en kun je vervreemd raken van jezelf en anderen. Als je niet in staat bent te voelen wat anderen ervaren, dan bestaat het risico dat je steeds meer afstand gaat ervaren. Het vermijden van emoties schaadt je gezondheid, beperkt je in je sociale relaties en kan leiden tot cynisme, vervreemding of tot een depressie. Het beperkt je enorm in de kwaliteit van je leven en de kwaliteit van je relaties.
Veel mensen kunnen of willen geen emoties ervaren. Je kunt op veel manieren niet hoeven te voelen. Je kunt emoties weg rationaliseren of bagatelliseren. Ook kun je veel gaan drinken, roken, eten of hard werken.
Het kost je energie om de natuurlijke stroom van emoties tegen te houden. Hoe langer je in een stressvolle situatie zit, hoe groter de kans dat het lichaam uiteindelijk gaat protesteren. Lichaam en geest zijn tenslotte met elkaar verbonden. Zo kan angst je misselijk maken, stress je buikpijn geven en verdriet hoofdpijn veroorzaken. Of het raakt andere gevoelige plekken van je lichaam als je emoties te lang negeert of onderdrukt.

Bron: Marja Postema