LEVENSKUNST

Behulpzaam

Je bent behulpzaam wanneer je probeert het leven van andere mensen een beetje makkelijker te maken. Door met aandacht om je heen te kijken, merk je wanneer iemand anders worstelt om ergens aan te beginnen, een taak uit te voeren, of om met gratie en waardigheid door het stervensproces te gaan. Instinctief help je om de strijd te verlichten, of het nu voor een moment is of gedurende een heel leven. Je waardeert hoeveel moois mensen kunnen creëren met helpende handen. Soms krijg je zelf ook hulp terug van degenen die je hebt geholpen. Het bieden van hulp voelt vaak natuurlijker aan dan hulp ontvangen. Behulpzaamheid en vrijgevigheid dragen bij aan je eigen geluk.

Hoe wordt je gelukkiger?

Serotonine is het gelukshormoon dat in je hersenen wordt aangemaakt wanneer je iets vriendelijks doet voor een vriend, collega, familielid, of zelfs voor een vreemde, zonder daar iets voor terug te willen hebben. Het maakt niet uit of je deze actie van tevoren plant of spontaan uitvoert. Zelfs omstanders die jouw vriendelijke daad opmerken, kunnen zich gelukkiger voelen.

Wat gebeurt er als je iemand helpt?

  1. Je overwint een stukje van je eigen angst. Het verandert de manier waarop je tegenslagen ziet en je ontdekt manieren om met moeilijkheden om te gaan.
  2. Je ontwikkelt meer mededogen en begrip voor anderen; je realiseert je dat iedereen tegenslagen kan ervaren.
  3. Je richt je aandacht op iemand anders in plaats van op je eigen problemen, wat afleiding biedt en meer zin aan je leven geeft.
  4. Je voelt een gevoel van verbondenheid en solidariteit; je staat er samen voor.
  5. Je ontwikkelt meer respect en voldoening voor jezelf; het verbetert je zelfbeeld.

Techniek:

  1. Bepaal welke goede daden je wilt doen, hoe vaak en wanneer.
  2. Breng variatie in je goede daden; probeer niet steeds hetzelfde te doen.
  3. Als je weinig geld hebt, bied dan je tijd en aandacht aan anderen.
  4. Verras je medemens met een maaltijd, een uitje, een cadeautje of een bemoedigend bericht.
  5. Probeer elke week iets extra's te doen wat niet vanzelfsprekend is.
  6. Probeer je in te leven in de zorgen van een ander en bied steun waar nodig.
  7. Doe iedere week een goede daad en houd dit voor jezelf zonder erover te praten.
  8. Let op je gezondheid en overdrijf niet; het is belangrijk om ook goed voor jezelf te zorgen terwijl je anderen helpt.