LEVENSKUNST

Langdurig boos zijn

Boos zijn op iemand (of nog erger, iemand minachten) en daar aan blijven denken, beïnvloedt je immuunsysteem negatief. Boosheid die aanhoudt, wordt haat. Het gaat dan je leven beheersen; het beschadigt je relaties, je gezondheid en je geestelijk welzijn. Vergeven zorgt ervoor dat je jouw boosheid en verdriet ten aanzien van iemand kunt loslaten. Vergeven zorgt ervoor dat deze emoties je niet langer dwars zitten. Voor veel boze en verbitterde mensen is vergeven een moeilijke techniek.

Techniek:

  • Probeer een situatie te vinden waarin je zelf door iemand anders bent vergeven. Hoe voelde dat?
  • Ga in gedachten eens na hoe jij jezelf zou verontschuldigen voor kwaad dat je iemand anders hebt aangedaan. Toon begrip voor wat je hebt aangericht, probeer wat je deed te verklaren. Maak op overtuigende wijze excuses. Hiermee verplaats je je in de situatie van een dader.
  • Probeer je eens in te leven, en daarbij heel goed op je lichamelijke reacties te letten, hoe het zou zijn als je iemand zou vergeven.
  • Schrijf de persoon die je vergeving wilt schenken een vergevingsbrief. Besluit daarna of je de brief verstuurt.
  • Leef je in iemand anders in. Probeer de gedachten, gevoelens en bedoelingen van die ander te begrijpen. Vraag het eventueel.
  • Schrijf zelf de verontschuldigingsbrief voor de persoon die je wilt vergeven.
  • Stop met tobben over waar je boos of bitter van wordt. Zoek harmonie in jezelf.
  • Vergeven is loslaten van hoop dat het anders kon, of anders moest. Het uitspreken van onuitgesproken verwachtingen en teleurstelling kan helpen. Als de verwachting wordt bijgesteld is het makkelijker om te vergeven.
  • Komt de boosheid of verbittering terug ga dan over tot dagelijkse vergeving.