LEVENSKUNST

Flow ervaring

Je ervaart "flow" als je totaal opgaat in je bezigheden en jezelf en alles om je heen vergeet. Je bent even al je zorgen kwijt. Je voelt je op natuurlijke wijze "high" en bent nog lange tijd daarna gelukkig. Je kunt "flow" ervaren in bijna alles wat je doet; werk, hobby, wachten, gesprekken enz. Doordat je in bijna alles "flow" kan ervaren kan je van je leven een grote flow-activiteit maken, ook in de moeilijke perioden van het leven.

Techniek

  • Je stelt zelf je doelen, streeft deze doelen na en past deze eventueel aan. Je motiveert hiervoor jezelf.
  • De flow-activiteit is uitdagend: niet te moeilijk (haalbaar) en niet te gemakkelijk (verveling).
  • Je richt je aandacht op waar je mee bezig bent; niet alleen op het einddoel.
  • Het verschaft je een gevoel van totale controle. Het lijkt alsof je invloed hebt op alles wat je overkomt; alsof niets mis kan gaan. Wat moeilijk is, gaat ineens als vanzelf.
  • De intensieve concentratie maakt je los van je bewustzijn, van het alledaagse leven.
  • Je weet direct of je op de goede weg bent.


Voorbeelden van Flow

Tijdens het werk:
Je baas zegt wat hij van je verwacht. Daarbinnen stel jij je eigen doelen vast. Als je alleen werkt voor het geld, is de kans om in "flow" te komen klein. Als je achter je werk staat, is de kans op een flow-ervaring veel groter. Dat gevoel van betrokkenheid bij je werk is noodzakelijk om in "flow" te komen.

Tijdens een gesprek:
Het gaat dan niet alleen om het resultaat, of om de afspraken die je maakt. Het gaat ook om de uitwisseling en het luisteren naar elkaar, waardoor je er allebei een goed gevoel aan overhoudt.


Waarschuwingen

- Het flow gevoel kan verslavend zijn. Je kiest niet meer bewust voor een activiteit, maar het is voor jou een noodzaak.
- Als je een activiteit vaak doet, geeft deze je zoveel ervaring dat de uitdaging niet meer aanwezig is. Je voelt geen flow meer, zal de activiteit willen stoppen en iets anders willen oppakken.

 

Bron: boek "Flow" van Mihaly Csikszentmihalyi.